Każda monokultura zabija
Trzeba budować jak najszersze sieci, pokazywać artystów reprezentujących różne dziedziny sztuki, ale jednocześnie takich, którzy mówią coś na przekór mainstreamowi. Tak właśnie staramy się robić i sądzę, że dzieje się to z powodzeniem. Program CSW jest dziś bardzo różnorodny – z Piotrem Bernatowiczem, dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, rozmawia Józef Pałkiewicz.
Jest Pan szefem jednej z najważniejszych instytucji wystawienniczych prezentujących w Polsce sztukę współczesną. Wydaje się, że sztuka współczesna budziła zawsze pewien opór, była trudna do przyjęcia – także dziś wielu ludzi, którzy uczestniczą w życiu kulturalnym, łączy ją z przekazem hiperawangardowym, całkowicie oderwanym od odbiorcy, a także często polegającym na agresywnej prowokacji, przekraczaniu kolejnych granic obyczajowych. Czy takie negatywne konotacje są uzasadnione i jeśli tak, czy sztuka współczesna może być inna, czy w ogóle można oczekiwać od niej, by była inna?Myślę, że trzeba tu rozróżnić dwa zjawiska. Pierwsze z nich to sztuka awangardowa, która rzeczywiście chce przekraczać granice, ale w dziedzinie medium – a zatem wprowadza ona nowe media, eksperymentuje z nimi. Ten proces miał miejsce już od początku XX wieku i owszem, eksperymenty formalne budziły niezrozumienie, były odbierane jako prowokacyjne, jednakże były to poszukiwania nowego języka, nie zaś próby naruszania obyczajów czy przekraczania tabu. Natomiast drugie zjawisko to sztuka, która
Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów
SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.panstwo.net
Masz już subskrypcję? Zaloguj się
- Możliwość odsłuchiwania artykułów gdziekolwiek jesteś [NOWOŚĆ]
- Dostęp do wszystkich treści bieżących wydań "Nowego Państwa"
- Dostęp do archiwum "Nowego Państwa"
- Dostęp do felietonów on-line
* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas [email protected]
W tym numerze
-
Oprócz nieśmiertelności, którą można nazwać metafizyczną i która wynika z nieśmiertelności istoty człowieka, czyli z jego duszy, można też wyróżnić inne jej rodzaje, dzięki którym człowiek, kończąc...
„Ubrany w szkarłatny ornat ran swoich” Historia św. Andrzeja Boboli, Duszochwata ze Strachociny
„Męczeństwo błogosławionego Boboli: oczy wyłupione, ręce odarte z ciała aż do kości, nos i wargi ucięte, wieniec ze zmoczonych witek, które się kurczą, język wydarty, ofiara leży na gnoju, ciało...Rozczochrane myśli spisane w leniwym cieniu peruwiańskiej wiosny
Nawet najbardziej drobiazgowo przygotowany plan wyjazdu musi mieć pewien margines. Nie tyle błędu, ile wolności na nowe. Na to, co nieprzygotowane. Czego nie da się po prostu przewidzieć. A już na...Człowiek w obliczu katastrofy
Katastrofy naturalne są dla człowieka, jako świadka tych wydarzeń, sprawdzianem jego człowieczeństwa, a na polu społecznym są sprawdzianem jego integracji i woli działania na rzecz dobra wspólnego...Upiory znad Jeziora Kortowskiego
Historia Kortowa jest przykładem tego, do czego prowadzi antychrześcijańska, totalitarna ideologia. Do czego prowadzi nienawiść, żądza zemsty. Człowiek bez Boga, wartości staje się zwierzęciem,...Nadzieja wśród ruin – Mosul siedem lat po wojnie
Odbudowa Mosulu postępuje. Odtworzono niezbędną infrastrukturę, trwa również odbudowa starego miasta. Przed wojną musiało być wyjątkowo piękne, o czym świadczą resztki zdobień drzwi i fasad, które...