Koniec epoki ideologii
Wiek XIX, a szczególnie XX, przyniosły coś, co w tej formie w historii ludzkości nie występowało – wielkie ideologie obejmujące sposób życia, organizacji państwa i społeczeństwa, a nawet podejście do kultury i nauki.
Była to próba zastąpienia systemów religijnych czymś, co nie wymagało wiary w Stwórcę, a nawet szacunku do pradawnych tradycji. Oczywiście zmiany były wywołane emancypacją grup społecznych, które chciały decydować o swoim losie. Marksizm tłumaczył to zjawisko walką klas o byt, niebezpiecznie redukując człowieka. Liberalizm – wyłącznie chęcią zrzucenia wszelkich ograniczeń. W jednym i drugim było trochę prawdy, ale oparcie się na tych koncepcjach jest jednak ahistoryczne. W zachodnim świecie zaczął się kryzys religii chrześcijańskiej, wynikający trochę ze zgorszenia starciami poszczególnych wyznań, a trochę z adoptowania innych systemów religijnych do wspólnej cywilizacji: szczególnie judaizmu, islamu i buddyzmu. Potrzeba poszukiwania uniwersalnych ideologii była odpowiedzią na te zmiany. Niestety rozwiązania były fatalne. Redukcjonizm marksistowski doprowadził do powstania niezwykle krwawego, niszczącego cywilizację komunizmu. Z kolei jako jego alternatywa, choć mająca trochę wspólnych korzeni, zrodził się faszyzm, dzielący ludzi tak skrajnie, że wielu pozbawił podstawowych praw, w tym prawa do życia. Faszyzm, szczególnie w wersji hitlerowskiego nazizmu, runął pod wpływem akcji militarnej. Komunizm w części krajów zmienił się w wyniku konwergencji, a
Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów
SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.panstwo.net
Masz już subskrypcję? Zaloguj się
- Możliwość odsłuchiwania artykułów gdziekolwiek jesteś [NOWOŚĆ]
- Dostęp do wszystkich treści bieżących wydań "Nowego Państwa"
- Dostęp do archiwum "Nowego Państwa"
- Dostęp do felietonów on-line
* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas [email protected]
W tym numerze
-
Oprócz nieśmiertelności, którą można nazwać metafizyczną i która wynika z nieśmiertelności istoty człowieka, czyli z jego duszy, można też wyróżnić inne jej rodzaje, dzięki którym człowiek, kończąc...
„Ubrany w szkarłatny ornat ran swoich” Historia św. Andrzeja Boboli, Duszochwata ze Strachociny
„Męczeństwo błogosławionego Boboli: oczy wyłupione, ręce odarte z ciała aż do kości, nos i wargi ucięte, wieniec ze zmoczonych witek, które się kurczą, język wydarty, ofiara leży na gnoju, ciało...Rozczochrane myśli spisane w leniwym cieniu peruwiańskiej wiosny
Nawet najbardziej drobiazgowo przygotowany plan wyjazdu musi mieć pewien margines. Nie tyle błędu, ile wolności na nowe. Na to, co nieprzygotowane. Czego nie da się po prostu przewidzieć. A już na...Człowiek w obliczu katastrofy
Katastrofy naturalne są dla człowieka, jako świadka tych wydarzeń, sprawdzianem jego człowieczeństwa, a na polu społecznym są sprawdzianem jego integracji i woli działania na rzecz dobra wspólnego...Upiory znad Jeziora Kortowskiego
Historia Kortowa jest przykładem tego, do czego prowadzi antychrześcijańska, totalitarna ideologia. Do czego prowadzi nienawiść, żądza zemsty. Człowiek bez Boga, wartości staje się zwierzęciem,...Nadzieja wśród ruin – Mosul siedem lat po wojnie
Odbudowa Mosulu postępuje. Odtworzono niezbędną infrastrukturę, trwa również odbudowa starego miasta. Przed wojną musiało być wyjątkowo piękne, o czym świadczą resztki zdobień drzwi i fasad, które...